پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

مطالب جالب و آموزنده پزشکی
پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

مطالب جالب و آموزنده پزشکی

فهرست چک آپ های دوره ای


فهرست چک آپ های دوره ای




هر دو جنس:


1- کلسترول:کلسترول خون خود را از سن 20 سالگی به بعد حداقل هر 5 سال یک بار چک کنید. LDL،HDL  و تری گلیسیرید خون نیز اهمیت زیادی دارند.

2- فشار خون: فشار خون خود را هر 2 سال یکبار چک کنید.

3- تست دیابت: چنانچه به فشار خون بالا و کلسترول بالا مبتلا میباشید تست دیابت بدهید.

4- تست سرطان روده بزرگ: از سن 50 سالگی به بعد حتما این تست را بطور مرتب انجام دهید.

5- تست بیماریهای آمیزشی: هرگاه احساس کردید رابطه جنسی پر خطر داشته اید حتما این تست را انجام دهید به ویژه تست HIV.

6- آب  مروارید و گلوکوما: از سن 40 سالگی به بعد فشار و سلامتی چشمهای خود را بطور مرتب چک کنید.

7 -قند خون: از سن 40 سالگی به بعد هر 3 سال یکبار قند خون خود را چک کنید.

8- واکسیناسیون:

- واکسن آنفلوآنزا از سن 50 سالگی به بعد سالی یک مرتبه.

- واکسن کزاز-دیفتری هر 10 سال یکبار.

- واکسن سینه پهلو یک بار در سن 65 سالگی.

- واکسن هپاتیت B.

9- سلامتی لثه و دندانها: هر 6 ماه یکبار حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

10- تست  بینایی:هر 2 سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کرده و از سلامتی چشمان خود مطلع گردید.

11-هر 6 ماه یکبار وزن خود را چک کنید.

12- نسبت به ضایعات و تغییر رنگ پوست بدن خود حساس باشید. همچنین توده های غیر طبیعی و زخمهایی که نسبت به بهبودی مقاوم میباشند را نادیده نگیرید چون ممکن است علایم سرطان باشند.

13- نسبت به سلامتی روان خود نیز بسیار حساس باشید. افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی میباشد، برای درمان آن حتما به یک روانپزشک مراجعه کنید.

ویژه مردان:

1- تست سرطان پروستات: سالی یک مرتبه از سن 50 سلگی به بعد.

ویژه زنان:

1- پاپ اسمیر: زنانی که از لحاظ جنسی فعال بوده و سنشان بالاتر از 21 سال میباشد میبایست هر 2-1 سال یکبار این تست را برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم انجام دهند.

2- ماموگرافی: زنان 39-20 ساله میبایست هر 2 سال یک بار و زنان با سن بالای 40 سال سالی یکبار سینه های خود را برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه مورد آزمایش قرار دهند.

3- تست پوکی استخوان: پس از یائسگی و یا در سن 60 سالگی حتما تست تراکم استخوان را انجام دهید .

8 سوالی که اقایون می ترسند از پزشک ها بپرسند

8 سوالی که اقایون می ترسند از پزشک ها بپرسند


بـه عـلت غـرور بـیـش از حـد و یا هزینه های بالای درمانی
بیــشتر آقـایــون تنها زمانی به ملاقات دکترها می روند که
جایی از بدنشان بشکند مثل بینی و یا اینکه عضوی از کار
بـایسـتـد مـثل قلب. اکثر آقایون تا زمانی که مشکل حادی
برایشان به وجود نـیامده باشد به پزشک متخصص مراجعه
نمی کنند.

همچنین آنها معمولا از پـزشک خانوادگیـشان سوال هایی
را کـه بـاعـث شـرمندگی مـی شود نمی پرسند. به همین
دلیـل مـن 8 سؤالـی کـه مـردها از پـرسیـدن آنـها احساس
خوبی نمی کنند را در این قسمت آورده ام.

اما قـبــل از ایـنکه از این مقاله به عنوان بهانه ای در حضور
دکترها استفاده کنید،باید تاکید کنم که اگر هر گونه نشانه
غیر معمول در خود مشاهده کرده و یا یکی از نشانه های زیر را در خود یافتید باید سریعا به متخصص مراجعه کنید. سلامتی شما از غرورتان مهم تر است.

1- در مورد شکم بزرگ خود چه کار می توانم انجام دهم ( یا اینکه وزن بدنم مناسب است)؟
آیا خودن بی رویه باعث ایجاد چاقی در شما شده است؟ چربی های زیادی در شکم شما انباشته شده است. شمای کلی شما به شکل یک "سیب" در آمده و بیشترین مقدار چربی در شکمتان انباشته شده است. چنین بدن چاقی به راحتی پیش زمینه بسیاری از بیماری ها از قبیل کلسترول، بیماری های قلبی و دیابت را فراهم می سازد.

برای تشخیص این مطلب که آیا شما باید اقدام به کاهش وزن کنید، باید ابتدا دور شکم خود را در در نازکترین قسمت اندازه بگیرید و سپس اندازه دور باسن خود را در بزرگترین قسمت بگیرید. و سپس اندازه شکم خود را بر اندازه باسن تقسیم کنید. اندازه بدست امده برای آقایون تندرست باید 1.0 یا کمتر باشد. همچنین برای اطمینان حاصل کردن از وزن خود باید میزان BMIبدن را بدست آورید ( شاخص چربی). اگر این میزان کمتر از 25 باشد نشان می دهد که شما وزن مناسبی دارید.

برای محاسبه BMI   بدن خود باید از فرمول زیر استفاده کنید:

 BMI=  وزن (به کیلوگرم) / قد (به متر)

یا

 BMI= [وزن (به پوند) / قد (به اینچ) ]× 703

البته باید توجه داشته باشید که ماهیچه ها وزن بیشتری از چربی ها دارند و BMI در هر فردی متفاوت است. یک وزن خاص وجود ندارد که آنرا به عنوان وزن ایده ال بتوان به همه پیشنهاد کرد. هر شخص بدن متفاوتی دارد و وزن متناسب او بر اساس عوامل مختلفی از جمله مسائل ژنتیکی، انتخاب غذا، فعالیت بدنی و .. مشخص می شود. میزان چربی بدن، فشار خون، میزان سکون قلب و کلسترول همه و همه از عواملی هستند که به اندازه BMI مهم هستند.

برای اینکه بتوانید وزن خود را در حالت تعادل نگه دارید باید از رژیم غذایی سالم و غذاهای متنوع استفاده کنید. به این معنا که تا می توانید از میوه ها و سبزی جات تازه و پروتین های رقیق شده و مواد غذایی فیبر دار استفاده کنید و مصرف چربی ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. همچنین نرمش مداوم (30 دقیقه حداقل هفته ای 3 مرتبه) برای ثابت نگه داشتن وزن و از بین بردن چربی ها بسیار مناسب است. می توان گفت که که چاقی بیش از اندازه در قسمت شکم به ندرت از کم کاری غده تیروئید نیز می تواند نشئت بگیرد که برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید به پزشک خود مراجعه کنید.

2- چرا در ادرار من خون دیده می شود؟
خون در ادرار (ادراری که قرمز خالص، صورتی و یا قهوه ای سوخته می باشد) به عنوان نوعی بیماری به نام هماتریا شناخته می شود (خون میزی).

وجود خون در ادرار به دلیل عفونت های کلیوی یا زخم مجاری پیشاب ظاهر می گردد. البته دلایل دیگری برای بروز هماتریا نیز وجود دارد که از جمله آن می توان به این موارد اشاره کرد: عفونت مجرای ادراری، عفونت یا اماس مثانه.  همچنین سنگ کلیه و مثانه و یا وجود تومور، فعالیت های بسیار شدید بدنی، آسیب وارده به هر یک از قسمت های مجاری ادراری و یا گلومرونفریت (التهاب رگ های خونی کلیه) و بیماری های خونی نظیر هموفیلی می توانند باعث ورود خون به ادرار شوند.

وجود خون در ادرار نشانه ای است که شما به هیچ وجه نباید نسبت به آن بی توجهی کنید و باید به سرعت نزد پزشک مراجعه کنید. به ویژه اگر همراه با مشاهده خون دچار تب، سوزش به هنگام دفع ادرار، و یا درد زیاد قسمت پایینی کمر نیز باشید.

3- چرا در منی من خون وجود دارد؟
مشاهده خون در منی ممکن است به دلیل انسداد، التهاب، زخم و یا عفونت در قضیب، مجاری پیشاب و یا پروستات بروز کند. وجود خون در منی (که با نام هماتوسپرمیا نیز شناخته می شود) معمولا به دلیل تحریک مجاری پیشاب و عفونت پروستات ایجاد می شود.

اگر به طور مکرر خون را مشاهده می کنید، احساس خارش و سوزش دارید، ترشحات سبز- زرد دارید ( که بیانگر بیماری های جنسی است) لازم است که خود را تحت معاینه متخصص بیماری های دستگاه ادراری قرار دهید.

4- آیا طبیعی است که بیش از اندازه عرق کنم؟
اگر زمان ترک باشگاه ورزش مثل موش آب کشیده خیس عرق شده اید و بدنتان بوی جوراب گرفته باید در مورد عرق کردن خود کمی دقیق تر شوید. تعرق یکی از مکانیسم های بدن است که به واسطه آن گرمایی که به خاطر انجام فعالیت های نرمال ایجاد می شود، دفع خواهد شد و خیلی طبیعی است که در زمان هیجان زدگی، افزایش میزان فعالیت های بدنی، یا اینکه اگر اضافه وزن دارید، عرق کنید.

هر چند عرق کردن مزمن (بدون وجود فعالیت بدنی و یا قرار گرفتن در شرایط احساسی خاص)  به ویژه در کف دست ها، زیر بغل،  و کف پا به این دلیل است که اختلالی در قسمتی از سیستم عصبی بدن با نام غدد عرقی وجود دارد.

تعرق بیش از حد در برخی نقاط بدن به دلیل خنک نمودن آن قسمت انجام نمی شود. این فرایند بر روی فعالیت های جسمی و اجتماعی فرد تاثیر سوء می گذارد زیرا امری غیر قابل کنترل بوده و دیگران به راحتی متوجه آن می شوند. تنها 1% از کل افراد بشر از این ناراحتی رنج می برند اما اگر شما هم احساس می کنید که تعرق بدن شما بیش از میزان لازم است بد نیست به پزشک خود مراجعه ای داشته باشید.

5- کار نکردن شکم برای 5 روز طبیعی است؟
در مورد کار کردن شکم باید بگوییم که هر فرد خصوصیات ویژه ای دارد. می توان از روزی 3 بار تا هفته ای 3 بار آنها را تقسیم بندی کرد. هر چند اگر شما مجبور هستید که برای دفع مدفوع بعد از 3 روز به خودتان فشار بیاورید و یا کار کردن شکمتان سخت و با درد همراه است باید بدانید که دچار بیماری یبوست هستید.

رژیم های غذایی نا مناسب، استفاده کم از مایعات، ورزش نکردن، استفاده از برخی داروی های خاص برای درمان بیماری های دیگر،  و عادات ضعیف شکمی از عوامل بروز یبوست هستند. همچنین استفاده نابجا از داروهای ملین نیز خود می تواند عامل موثری در ایجاد یبوست باشد.

برای جلوگیری از انسداد روده باید از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید می توانید از غذاهایی از این قبیل استفاده کنید: غلات، میوه ها و سبزی های تازه، نوشیدن مایعات، و همچنین نرمش و ورزش مکرر، و زمانی که میل به تخلیه مدفوع پیدا کردید از آن صرفنظر نکنید. لازم به ذکر است که اگر در کار کردن شکم خود شاهد تغییراتی بودید، رنگ، اندازه و جنسیت مدفوع شما تغییر کرد باید حتما از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

6- چه موقع باید نگران عملکرد قلب خود بشوم؟
در حدود 4.6 میلیون آمریکایی از بیماری های قلبی رنج می برند و این بیماری به صورت یک مریضی شایع در آمده است. اگر اضافه وزن دارید، غیر متحرک هستید و در افراد فامیل تاریخچه بیماری قلبی مشاهده می شود و رژیم غذاییتان سرشار از چربی های اشباع شده است، شما دیر یا زود دچار بیماری های قلبی خواهید شد.

ایست قلبی اغلب به دلیل انسداد شریان های خونی قلب که خون را به ماهیچه های آن انتقال میدهند، صورت می پذیرد. اگر مسیر شریان های قلب مسدود شود قلب از کمبود اکسیژن و مواد معدنی در مضیقه قرار می گیرد. در زمان بسیار کوتاهی سکته قلبی اتفاق می افتد و به طور جزئی باعث آسیب رسیدن به ماهیچه های قلب می شود. قسمت آسیب دیده نمی تواند خون را به درستی پمپاژ کند و در نتیجه باعث بروز ایست قلبی می شود.

ثابت نگه داشتن وزن بدن، متوقف کردن استعمال دخانیات، ورزش کردن، کاهش میزان مصرف الکل، و چک کردن فشار خون و اندازه گیری سطح کلسترول همه از عواملی هستند که می توانند سلامت قلب شما را تضمین کنند.

7- آیا همه مردها گاهی از عملکرد معیوب نعوذ رنج می برند؟
ناتوانی در نعوذ و یا نگه داشتن این حالت برای مدت زمان طولانی مشکل بسیار بدی است که متاسفانه بسیاری از آقایون در دوره های مختلف زندگی خود، شاهد آن هستند. این مشکل می تواند مزمن یا موقتی و زودگذر باشد. اگر مشکل زود گذر است و گاه گاه اتفاق می افتد چندان جدی نخواهد بود و دلیل ان هیجان و یا مصرف برخی داروهای خاص می باشد.

اما اگر این مشکل به طور مداوم و ثابت رخ می دهد احتمالا دارای یک دلیل فیزیکی است. چنین افرادی دارای بیماری ناتوانی جنسی هستند. مشکلات فیزیکی می تواند حاکی از اختلالات مرسوم یا نادر باشد. به عنوان مثال دیابت  و ناراحتی های قلبی از انواع ان می باشند.

اگر چنین مشکلی در روابط جنسی شما اختلال ایجاد می کند باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. حداقل کاری که یک پزشک می تواند انجام دهد این است که شما را نسبت به اطلاعت غلطی که در مورد بیماری خود دارید روشن می کند و این امر در بهبود وضعیت روابط جنسی شما کمک عمده ای خواهد کرد. همچنین داروهایی نظیر ویاگرا وجود دارند که می توانند مشکل نعوذ را برای شما حل کنند.

8- ایا می توانم کاری برای جلوگیری از ریزش مو انجام دهم؟
مختصرا، بله. دیگر مجبور نیستید که با کله کم موی خود در کوچه و خیابان به راه بیفتید. شیوه تاسی آقایون ( که به عنوان تاسی ژنتیک نیز شناخته می شود) یکی از شایع ترین روش هایی است که مردها موهای خود را از دست می دهند که معمولا به این صورت است که قسمت بالایی وسط سر خالی از مو می شود. ریزش مو در آقایون ارثی است و ممکن است پس از بلوغ در هر زمانی روی دهد. و از طرف ژن مادری بیشتر به فرزند منتقل می گردد.

کچلی هیچ درمان قطعی ندارد. اما داروهای خوراکی و مالیدنی وجود دارند که این فرایند را به تاخیر می اندازند.

اگر به دنبال یک درمان قطعی و گران می گردید می توانید مو بکارید. یک جراح می تواند به راحتی از پشت سرتان موها را جدا کرده و به قسمت های خالی شده پیوند بزند. این کار طبیعی به نظر میرسد و پس از چند روز جراحات به سرعت بهبود پیدا می کنند و خبری از بخیه نیز در کار نخواهد بود.

چه خبر است، دکتر؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
تنها به این دلیل که در مدفوع خود خون مشاهده کردید به این معنا نیست که در شرف مرگ هستید. اما اگر با مشاهده علائم بیماری از مراجعه به پزشک امتناع کنید ممکن است دچار زیان های جبران ناپذیری شوید.

برای اینکه همیشه بتوانید سلامتی خود را حفظ کنید بهتر است هر گاه که علامت ناشناخته ای را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. دکترها معمولا عادت دارند که کلی سوال از شما بپرسند بنابر این لازم نیست در مقابل سوالات خسته کننده آنها دچار استرس و اظطراب شوید و عادت ناپسند خود درمانی و عدم مراجعه به پزشک را ترویج دهید.