پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

مطالب جالب و آموزنده پزشکی
پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

مطالب جالب و آموزنده پزشکی

10 نشانه ابتلا به مشکلات کم کاری تیروئیدی

10 نشانه ابتلا به مشکلات کم کاری تیروئیدی 


میلیون‌ها نفر دچار مشکلات تیروئیدی هستند اما اکثریت آنها از آن بی‌خبرند. تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در گردن قرار گرفته است، غده مهم در متابولیسم و سوخت‌وساز بدن محسوب می‌شود. وقتی غده تیروئیدتان خوب عمل نکند، می‌تواند بر هر جنبه از سلامتیتان، به‌ویژه وزن، افسردگی و سطح انرژی‌تان اثر بگذارد. ازآنجاکه مشکلات تیروئیدی که تشخیص داده نشده‌اند می‌تواند به شدت موجب چاقی، بیماری‌های قلبی، افسردگی، اضطراب، ریزش مو، ناکارایی جنسی، ناباروری و علائم و مشکلات دیگر شوند، خیلی مهم است که مراقب وضعیت سلامتی خودتان باشید. برای اینکه مشکل تیروئید داشته باشید لازم نیست همه این علائم را در خود مشاهده کنید. در زیر به چند مورد از متداول‌ترین علائم و نشانه‌های تیروئید اشاره می‌کنیم:

1. درد مفصلی و عضله،

مشکلات تونل کارپ و تاندون درد در ناحیه عضلات و مفصل‌ها، ضعف دست‌ها و گرایش به ایجاد مشکل تونل کارپال در دست‌ها، تونل تارسال در ران‌ها و التهاب پلانتار در پاها، همه می‌توانند از علائم مشکلات تیروئید تشخیص داده‌نشده باشند.

2. ناراحتی در گردن

بزرگ شدن گردن احساس تورم در گردن و ناراحتی در قسمت جلویی گردن، خش‌دار شدن صدا یا بزرگ شدن محسوس تیروئید، همه از علائم تیروئید به شمار می‌روند.

3. تغییر در وضعیت پوست و مو

پوست و مو شدیداً دربرابر مشکلات تیروئید آسیب‌پذیر هستند و به‌ویژه، ریزش مو یکی از متداول‌ترین علائم مشکلات تیروئید می‌باشد. در کم‌کاری تیروئید، موها معمولاً شکننده، زبر و خشک می‌شوند که خیلی راحت شکننده شده و می‌ریزند. پوست نیز ممکن است شدیداً زبر، خشک و پوسته‌پوسته شود. در کم‌کاری تیروئید، معمولاً ریزش موی غیرطبیعی در لبه بیرونی ابرو ایجاد می‌شود. در پُرکاری تیروئید، ریزش موی جدی اتفاق افتاده و پوست نیز حساس و نازک می‌شود.

4. مشکلات گوارشی

کم‌کاری تیروئید معمولاً با یبوست جدی و طولانی مدت همراه است درحالیکه پُرکاری تیروئید با اسهال و سندرم روده آسیب‌پذیر همراه است.

5. بی‌نظمی عادت‌ماهیانه و مشکلات باروری

کم‌کاری تیروئید معمولاً موجب سنگین‌تر شدن، دردناک‌تر شدن و بیشتر شدن عادت‌ماهیانه می‌شود و در پُرکاری تیروئید معمولاً عادت‌ماهیانه بسیار کوتاه، سبک و دیر‌به‌دیر خواهد شد. مشکلات تیروئیدی که تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شوند ممکن است منجر به ناباروری نیز شوند.

6. سابقه خانوادگی

اگر مشکلات تیروئید در خانواده شما موروثی باشند، شما بیشتر در معرض ابتلا به آنها قرار دارید. البته ممکن است از وجود این مشکل در خانواده خود اطلاع نداشته باشید، زیرا این مشکل معمولاً در میان نسل قبل به‌عنوان گواتر معروف بوده است. بنابراین به هر حرف و صحبتی که در خانواده درمورد گواتر و اضافه وزن ناشی از مشکل غدد پیش آمد دقت کنید زیرا همین‌ها می‌تواند به طور غیرمستقیم به مشکلات تیروئید اشاره داشته باشد.

7. مشکلات کلسترول بالا رفتن کلسترول،

مخصوصاً وقتی به رژیم‌غذایی، ورزش یا داروهای پایین‌آورنده کلسترول واکنش‌پذیر نباشد، می‌تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد. پایین بودن غیرطبیعی کلسترول نیر می‌تواند نشانه پُرکاری تیروئید باشد.

8. افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب می‌توانند نشانه‌هایی از بیماری تیروئید قلمداد شوند. کم‌کاری تیروئید معمولاً با افسردگی همراه است و پُرکاری آن معمولاً با اضطراب و حملات ترس. افسردگی که به داروهای ضدافسردگی نیز واکنش نمی‌دهد هم می‌تواند نشانه یک اختلال تیروئید تشخیص داده نشده باشد.

9. تغییرات وزن

ممکن است یک رژیم‌غذایی کم‌چربی و کم‌کالری را با یک برنامه ورزشی قوی دنبال کنید اما موفق به پایین آوردن وزنتان نشوید. مشکل در پایین آوردن وزن می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید باشد. در پُرکاری تیروئید نیز ممکن است باوجود خوردن همان مقدار غذای قبل یا حتی بیشتر از آن وزنتان پایین بیاید. تغییرات وزن بی‌دلیل و غیرطبیعی می‌تواند نشانه‌های کم‌کاری یا پُرکاری تیروئید باشند.

10. خستگی

احساس خستگی وقتی از خواب بیدار می‌شوید، طوریکه انگار 8 تا 10 ساعت خواب شب برایتان کافی نبوده است و قادر نیستید فعالیت‌های روزمره‌تان را شروع کنید، می‌تواند نشانه‌های مشکلات تیروئید باشد. (در پُرکاری تیروئید هم ممکن است فرد دچار بی‌خوابی شوید و همین باعث خسته ماندن شما در طول روز شود.) اگر این علائم را در خود مشاهده می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش کامل تیروئید از شما گرفته و وضعیتتان را ارزیابی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد