پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

مطالب جالب و آموزنده پزشکی
پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

پزشکی.دندان پزشکی.تغذیه.

مطالب جالب و آموزنده پزشکی

ورزش‌هـای گـودی کـمـر:

ورزش‌هـای گـودی کـمـر:


1.روی زمین به پشت دراز بکشید.
زانوها به حالت نیمه‌خم و کف پاها روی زمین باشد. ابتدا عضلات شکم و باسن را منقبض کنید و کمر را به زمین فشار دهید و بین 6 تا 10 ثانیه نگه‌دارید. بعد از چند ثانیه استراحت، این حرکت را 7 بار تکرار کنید.

2.بعد در همین حالت با دست‌های کشیده و رو به جلو، سر و شانه را از زمین بلند کنید و به حالت نیمه نشسته درآیید. 4 تا 6 ثانیه در این حالت باقی بمانید و 6 تا 10 بار این کار را تکرار کنید.

3.حالا زانوها را تک‌تک و یکی درمیان به داخل سینه بکشید و 6 تا 10 ثانیه نگه دارید. این کار را 6 تا 10 بار تکرار کنید.

4.این حالت را می‌توانید با هر دو زانو در حالی که دست‌ها زیر زانوست، تکرار کنید.
به فاصله 20 سانتی‌متر از یک دیوار بایستید و به آن تکیه دهید. زانوها را کمی خم کنید و کل ستون فقرات را به دیوار بچسبانید (از جمله کمر) و 6 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را 6 تا 10 بار تکرار کنید.

5.در صورتی که عضلات پشت ران هم کوتاه باشد حرکات کششی موثر است. اگر کمردرد حاد ندارید، بنشینید و پایتان را دراز کنید. سعی کنید نوک انگشتان دست را به مچ پا برسانید و 60 ثانیه در این حالت نگه دارید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

به یاد داشته باشید که میزان و شدت حرکات فوق با توجه به افراد مختلف (از نظر سن، جنس، وضعیت قوای جسمانی و نوع آسیب) متفاوت است ولی به طور کلی بهتر است که روزانه 2 بار و حداقل به مدت 3 ماه این حرکات را انجام دهید.

اسپاسم عضلانی یا کرامپ

 
اسپاسم عضلانی یا کرامپ
نوعی انقباض غیر ارادی ماهیچه می‌باشد که اکثرا ناگهانی اتفاق می‌افتد و اکثرا سریع برگشت پذیر است،اما گاهی بسیار دردناک می‌باشد.
ماهیچها اعضای هستند که سبب حرکت در بدن میشوند ،به طور کلی‌ در بدن ۳نوع ماهیچه وجود دارد۱ماهیچه قلبی که سبب پمپاژ خون میشود.۲)؛ماهیچه‌های اسکلتی که سبب حرکت بدن میشود.۳)؛ماهیچه‌های نرم مثل معده و روده .

علل اسپاسم؛

علت‌های متفاوتی مطرح است و بیماریهای مختلفی‌ میتوانند با اسپاسم خود را نشان دهند.اما اکثرا اسپاسم در ماهیچه‌های خسته و زیاد کار کرده اتفاق می‌افتد و یا در مواردی که ماهیچها زیاد کشیده شوند و یا برای مدت طولانی در یک حالت بمانند.در این حالت آب و انرژی ماهیچه تخلیه شده ،به دنبال آن انقباض شدید اتفاق می‌افتد.این حالت به دنبال ورزش‌های شدید و در آب و هوای گرم بیشتر دیده میشود.اکثرا ماهیچه‌های بزرگ مثل ساق پا بیشتر درگیر میشوند.
از موارد دیگر اشاره به بیماریهای عروقی مثل تنگی شریانها(سرخ رگ) و گرفتگی آنها دیابت،بیماریهای کلیوی،تیرویدی،کم خونیها،میو پاتی،صدمات نخأعی،استرس و اضطراب،مصرف زیاد کافئین در طول روز،ورزشهای شدید و کم آبی باید اشاره کرد.
اکثر کرمپ‌های که در طول شب اتفاق می‌افتند بیشتر در منطقه پشت ساق پا بوده
که اگر مکرراً تکرار شوند ۲ بیماری مطرح است۱؛سندرم پای بیقرار و ۲؛کرمپ مکرر شبانه که از نشانه‌های بیماریهای اختلال خواب هستند.
اگر کرامپ‌های مکرر با شدت زیاد دارید حتما به پزشکتان مراجعه کنید،مصرف مداوم آب و مایعات را فراموش نکنید.

درمان؛

مصرف مناسب آب و مایعات،آمادگی بدنی قبل از انجام کارهای ورزشی سخت،انجام حرکت کششی بعد از ثابت ماندن‌های طولانی در یک وضعیت کمک کننده است.وقتی‌ اسپاسم شروع میشود ماهیچه را به آرامی بکشید و از کمپرس سرد و گرم به نوبت استفاده کنید.
برای درمان اصلی‌ باید علت اصلی‌ مشخص شود پس به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کامل انجام شود.اما مصرف کوتاه مدت مسکنها مثل بروفن و ریلکس کنندهای ماهیچه مثل دیازپام برای مدت کوتاهی مفید است اما باید زیر نظر پزشک تجویز شود.

آب کردن چربی‌های صورت

آب کردن چربی‌های صورت

همه می‌دانند که برای خلاصی از چربی اضافه ـ در هر ناحیه از بدن که باشد ـ باید فعالیت چربی‌سوز بیشتری انجام شود.

آب کردن چربی اضافی زیر چانه یا همان غبغب خودمان هم در این مورد استثنا نیست. البته داشتن غبغب برای افرادی که چاقند یا اضافه وزن دارند، امری طبیعی است اما گاهی این اتفاق می‌افتد که فرد با وجود طبیعی بودن وزن بدنش، با معضل غبغب دست به گریبان می‌شود و البته نباید فراموش کنید که وجود غبغب، تاثیر زیادی بر چهره فرد دارد و اصولا باعث می‌شود سن افراد، بیشتر به نظر برسد.

جراحی پلاستیک یکی از راه‌های از بین بردن سریع غبغب است اما یک‌راه درمانی مفید بدون درد و خونریزی نیز برای از بین بردن این مشکل زیر‌چانه‌ای وجود دارد؛ ورزش دادن عضله این ناحیه که صد البته بهتر از عمل جراحی است!

برای کشیدن عضله این ناحیه، چندین ورزش راحت وجود دارد که به تعدادی از آنها در این قسمت می‌پردازیم:

۱) کف دست‌ها را برای ۱۰ ثانیه به پیشانی‌تان فشار دهید. این فشار را در جهت عکس گردن و سر وارد کنید. باید حس کنید که گردن و چانه‌تان سفت شده‌اند. این حرکت را، البته این بار با قرار دادن دست در پشت سر، تکرار کنید. همین حرکت را در دو طرف سر نیز تکرار کنید و در این حالت، دست خود را به شکل پیاله کرده و آن را روی گوش خود قرار دهید و ورزش مذکور را انجام بدهید.

۲ ) در ورزش دیگری که برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم، باید به این ترتیب عمل کنید؛ چانه‌تان را بالا بگیرید و دهان خود را باز و بسته کنید؛ انگار که آدامس می‌جوید. در این ورزش، باید حس کنید که عضلات آرواره تا گردن شما سخت شده‌اند.

۳) دهان خود را باز کنید، خیلی آهسته سر خود را به عقب خم کنید و در همین حال بمانید. حالا لب پایین را تا روی لب بالای خود حرکت دهید و این حرکت را چندبار انجام دهید.

۴) همان‌طور که سرتان در حالت طبیعی قرار دارد (بدون خم کردن آن به هر جهتی)، سعی کنید لب پایین خود را به بینی‌تان بزنید! البته این اتفاق تقریبا غیرممکن است اما تلاش برای انجام چنین کاری، برای هدف شما مفید خواهد بود.

۵) بیرون آوردن زبان از دهان، آن هم به طور مداوم و پشت سر هم، عضلات دهان و صورت را تقویت می‌کند و در از بین بردن غبغب نیز مؤثر خواهد بود.
توصیه می‌کنیم این ورزش‌ها را روزی ۲ بار انجام دهید.